CHP Tekirdağ Milletvekili Faik Öztrak, 2024 Yılı Kamu Yatırım Programı ve Tekirdağ’a yapılan yatırımlarla ilgili soru önergeleri verdi. 
Öztrak, vergi ödemede ilk 10 il arasında olan Tekirdağ’ın, ödediği vergiye oranla merkezi yönetimden yatırım almada sondan 3. sırada olduğuna dikkat çekerek, ilgili bakanlıklara Tekirdağ’da tamamlanması geciken projeleri ve bu gecikmeler nedeniyle artan proje tutarlarını sordu.
Öztrak’ın soru önergesindeki bilgilere göre Tekirdağ, merkezi yönetimden yeterli yatırımı alamıyor; bir kısmı ya da tamamı Tekirdağ’da yapılan projelerin tamamlanması ileriki yıllara ertelenirken, ertelenen bazı kara yolu ve demir yolu projelerinin tutarlarında iki kata yakın artışlar görülüyor.

TEKİRDAĞ İÇME SUYU PROJESİ
Öztrak, 2023 Yılı Yatırım Programı’nda 2027 yılında bitirilmesi öngörülen Tekirdağ İçme Suyu Projesinin tamamlanma tarihinin, 2024 Yatırım Programı’nda 2028 olarak güncellendiğini, 1,6 milyar lira olan proje tutarının ise 3,3 milyar liraya yükseltildiğini belirterek, “İlgili yasa gereği, belediye teşkilatı olan yerleşim yerlerine su temininde, su kaynağını teşkil eden barajlar, isale hatları ve tasfiye tesisleri Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yapılmakta, bu işler için sarf edilecek meblağ belediyeler tarafından Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne borçlanılmaktadır. Böylece, proje maliyetindeki her artış belediyelere ek yük olarak yansımaktadır.” 

Tekirdağ yine turist çekecek Tekirdağ yine turist çekecek

İKİ BAKANA SORULAR

CHP Tekirdağ Milletvekili Faik Öztrak, bir kısmı ya da tamamı Tekirdağ’da yapılan projelerde yaşanan gecikmeler ile bu projelerdeki maliyet artışlarını Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu ve Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı’ya iki ayrı önergeyle sordu.
 
Öztrak, demiryolu ve karayolu projeleriyle ilgili olarak Ulaştırma Bakanına yönelttiği önergesinde özetle şunları ifade etti:
 
TEKİRDAĞ VERGİ ÖDEMEDE İLK 10’DA, YATIRIM ALMADA SONDA
Bugüne kadar vergi ödemede her zaman ilk 10 il arasında yer alan Tekirdağ, ödediği vergilerin karşılığını yatırım olarak alamamaktadır. 2023 itibarıyla Tekirdağ’ın ödediği her 100 liralık vergi karşılığında merkezi yönetimden aldığı yatırım sadece 2,5 liradır. Bu oranla Tekirdağ, ödediği vergiye oranla en az yatırım alan üç ilden biridir.
 
YETERLİ YATIRIM GELMİYOR, PROJELER BİTMİYOR
Tekirdağ’a yeterli yatırım yapılmaması nedeniyle, projelerin tamamlanma tarihleri de sürekli ertelenmekte, ertelenen projelerin maliyetleri artmaktadır. Nitekim, bu yıl ocak ayında yayımlanan 2024 Yılı Yatırım Programı’nda, bir kısmı ya da tamamı Tekirdağ’da gerçekleştirilen bazı projelerin tutar ve tamamlanma tarihlerinde bir önceki yılın programına göre değişiklikler olduğu görülmektedir.
 
TAMAMLANMASI GECİKİYOR, MALİYETLER KATLANIYOR
2007 yılında başlayan ve önceki Yatırım Programında 2025 yılında tamamlanacağı belirtilen Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Projesinin süresi, 2024 Yatırım Programında 2 yıl daha uzatılarak 2027’ye çekilmiş, maliyeti ise iki katına çıkarak 18 milyar liradan 36 milyar liraya yükselmiştir.
2021 yılında başlanan ve 2026’da bitirilmesi planlanan Halkalı-Çerkezköy Yüksek Standartlı Demiryolu Projesinin maliyeti ise 2023 Yatırım Programında 20,7 milyar lira iken, tek bir yılda 10 milyar liradan fazla artarak, 2024 Yatırım Programında 31,5 milyar liraya yükselmiştir.
Yine 2020 yılında yapımına başlanan Çorlu Havaalanı Kavşağı-Şerefli Limanı Bağlantısı Projesinin tamamlanması 2026 yılından 2027 yılına ertelenmiş ve bu projenin maliyeti de 441 milyon liradan, yaklaşık yüzde 50 artışla 652 milyon liraya ulaşmıştır.
2026 yılında tamamlanması öngörülen Hayrabolu Çevre Yolu Projesi ise yeni programla birlikte 2027 yılına ertelenmiş, projenin maliyeti de 1,3 milyar liradan 642 milyon lira artışla 1,9 milyar liraya çıkmıştır.
 
TEKİRDAĞ İÇME SUYU PROJESİNİN ARTAN FATURASINI BELEDİYE ÖDEYECEK

Öztrak, Tekirdağ İçme Suyu Projesiyle ilgili olarak Tarım Bakanına yönelttiği soru önergesinde ise 2023 Yılı Yatırım Programı’nda 2027 yılında bitirilmesi öngörülen projenin tamamlanma tarihinin, 2024 Yatırım Programı’nda 2028 olarak güncellendiğini; 1,6 milyar lira olan proje tutarının ise 3,3 milyar liraya yükseltildiğini ifade etti.
Öztrak, “İlgili yasa gereği, belediye teşkilatı olan yerleşim yerlerine su temininde, su kaynağını teşkil eden barajlar, isale hatları ve tasfiye tesisleri Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yapılmakta, bu işler için sarf edilecek meblağ belediyeler tarafından Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’ne borçlanılmaktadır. Böylece, proje maliyetindeki her artış belediyelere ek yük olarak yansımaktadır” dedi.
 
Öztrak her iki Bakanlığa yönelttiği soru önergelerinde, Tekirdağ’ın neden merkezi yönetimden yeterli yatırım alamadığını, söz konusu projelerin tamamlanma tarihlerindeki ertelemelerin gerekçeleri ile proje tutarlarındaki artışın sebeplerini sordu.

Kaynak: Haber Merkezi