Yaratıcılık kavram olarak, bir şeyi icat etme, bir yenilik oluşturma yeteneğidir. Başka bir yaklaşımla yaratıcılık, sezgi yoluyla kavramak, tasarlamak, analiz ve sentez yapmak, soru sormak,  problem çözmek, eleştirmek, yenilikçi bilgi ve çözüm üretmek gibi düşünme olgusudur. Ayrıca yaratıcılıkta, düşünmenin yanında, duygular, duyular, hayal etme gücü gibi yetilerde rol oynar.  Yaratıcılık, bilim ve teknikte özel yetenekli, üstün yetenekli ve becerikli insanlara özgüdür. Esasında yaratıcılık insana özgüdür.
Yaratıcı bireyin pek çok belirgin özellikleri vardır. Yaratıcı birey her şeyden önce cesurdur. Risk alır ve kendine güveni yüksektir. Esnek düşünür ve fırsatları kollar. Ayrıca yüksek enerjiye sahiptir. Kısacası enerjik insandır. Bir konu üzerinde uzun süre usanmadan dikkatini tutabilir. İdeal olurlar. İstekli yapılarının yanında, meraklı, şakacı ve kendisi ile barışık neşeli bir kişilikleri vardır. Bağımsız ve kendi başlarına kalmayı severler.
Yaratıcılık her ne kadar doğuştan gelen bir yeti ise de,  eğitim, insanın içinde bulunan özgün fikirleri ortaya çıkarmaya,  insanın yaratıcılığını etkin hale getirmeye yönelik olarak düzenlendiğinde, yaratıcılıktaki başarı daha etkin olur.
Yaratıcılık eğitim yoluyla geliştirilebilir. Bunun için bireyin yaratıcılığını destekleyen bir eğitim ortamının olması gerekir. Yaratıcı özelliği olan birey, düşünmeye teşvik edebilen eğitim uygulanmalıdır. Özel eğitim programları, anne- baba yaklaşımı, öğrenci öğretmen yaklaşımı ve ilişkisi yaratıcılıkta bireye önemli katkı sağlar.
Yaratıcı bireyin yaratıcılığını geliştirmede, doğumdan önceki evrelerle başlayan süreç, bireyin ergenlik döneminin sonuna kadar, hatta olgunluk dönemini de içine alan dönemlerde yoğunlaşır. Bu nedenle de, yaratıcı özelliğe sahip bireyin yaratıcılığını geliştirmede, başta anne- baba ikilisi olmak üzere, eğitim sistemine ve bu sistemi uygulayan öğretmene esas görev düşer.
Yaratıcılık, bireyin genetik yapısından kaynaklanan bir yetenek olmasına rağmen, gelişimi çevresel faktörlere de bağlıdır. Toplumsal yapıda yaratıcılığı etkin ve yaygın hale getirmek için eğitim sistemi ve uygulama aşamalarında yeni yaklaşımlara yer verilmelidir. Uygulanan eğitim sistemi, yaratıcılığın doğmasına, gelişmesine ve etkin kılınmasına fırsat verecek özellikte şekillenmelidir. Eğitim insanı daha sağlıklı birey yapmada etkin olduğu  kadar,  eğitim- yaratıcılık ilişkisi her fırsatta kendini göstermelidir. Bunun için de esnek, fırsatlar sağlayan, bireyin ilgi, gereksinim ve becerilerini geliştirmesini destekleyen, çağın koşullarına uygun bir eğitim sistemi oluşturulmalıdır. Böyle bir eğitim sisteminin öğrenme ve öğretme ortamları, bireyin yaratıcı davranışlarını geliştirecek biçimde uygulanmalıdır.
Yaratıcı bireyde, var olan yaratıcılığı eğitimle geliştirmede, başta anne- baba ve aile bütünlüğü eğitimine önem verilmelidir. Okul öncesi eğitim etkin olmalıdır. Bireyin özelliklerini dikkate alan,  çağsal eğitim öne çıkmalıdır. Öğretmenler, öğrenen bireyi özgür olmaya özendirmelidir. Onun birey olduğunu ve daha çok şeyler öğrenmesi gerektiğini kabullenmelidir. Öğretmen, öğrenen bireylere zamanının kısıtlı olduğunu asla söylememeli ve öğretirken zaman ayırmayı bilmelidir. Öretmen heyecanlı olmalıdır. Yaptığı işin gerçeğini kavrayan ve ilgili olmalıdır. Öğretmen okumaya zaman ayıran, sürekli okuyan olmalıdır. Öğretmen kolay ilişki kurabilen öğrenen ile iyi diyalog içine girebilen yeteneklerine sahip olmalıdır. Öğretmen, eğitimin uygulandığı ortamda, öğrenen bireyden gelen soru ve fikirlere saygılı olmalıdır. Öğretmen sevmesini ve sevilmesini bilmeli ve farkında olmalıdır.
Yaratıcılık her ne kadar genetiksel olarak, doğuştan gelen bir yetenek ise de,  eğitimin katkısı her zaman kendisini göstermiştir. Yeter ki zamanın, yerin ve eğitim sisteminin iyi seçimi sağlansın. Ülkemizde, eğitim sisteminin çarpıklığı, geçmişten günümüze yaratıcı insan kaynağımızı ortaya çıkaramamıştır. Dünyada buluş, patent ve yeni icatlar yönünden en fakir ülkelerden birisiyiz. Türk insanı hep yeniliğe ve çağa yönelmenin sancısını yaşamışsa da, uygulanan eğitim sistemlerinin katı olması ve birey fikirlerine yönelik olmaması nedeniyle, içimizdeki yaratıcılığı geliştirme olanağı oluşmamıştır.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.