banner58
 TEVRAT İNCİL VE KUR’AN A GÖRE KURBAN KONUSU.
TEVRAT ’a göre Kurban konusu:  İbrahim’in karısı Sara’dan çocuğu olmaz. Tanrı’dan bu konuda yardım ister. Tanrı, bu isteğinin yerine gelmesi için kimi hayvanları keserek büyüsel bir işlemi yerine getirmesini söyler. Gerek İbrahim, gerekse karısı Sara çocuklarının olmamasına çok üzülürler. Sara, İbrahim’i, Mısırlı cariyesi Hacar (Hacer) ile evlenmeye ve ondan çocuk sahibi olmaya ikna eder.
“ Ve Hacar Abrama bir oğul doğurdu ve Abram Hacar’ın doğurduğu oğlun adını İsmail koydu.”  (Tevrat, Tekvin 16/15)
Bir süre sonra İbrahim’in Sara’dan da bir oğlu olur ve adına İshak koyar. Tanrı İbrahim’i sınamak ister.
“Ve bu şeylerden sonra vaki oldu ki, Allah İbrahim’i deneyip ona dedi: Ey İbrahim ve o: İşte ben, dedi. Ve dedi: Şimdi oğlunu, sevdiğin biricik oğlunu, İshak’ı, al ve Moriya diyarına git ve orada sana söyleyeceğim dağların biri üzerinde onu yakılan kurban olarak takdim et.” (Tevrat, Tekvin 22/1-2) (Enginer,1997:97)
Tevrat’ ta İbrahim’in, oğlu İshak ‘ı kurban için seçtiği belirtilmektedir. İncil’de de kurban olarak seçilenin İshak olduğu belirtilmektedir. (İncil, İbraniler 11/ 17-19) Kur’an ‘da hangi oğlun kurban için seçildiği belirtilmemektedir. Müslümanlar arasındaki inançta ve Anadolu Müslüman halkı arasında İbrahim, ilk karısı Sara’dan olma İshak ‘ı değil ikinci karısı Hacer’ den olan İsmail’i kurban etmek istemiştir. İlk doğanın kurban edilmesi kuralı ve Kâbe’nin yapılması sırasında İbrahim’e İsmail’in yardımcı olması, Müslümanların soyunun İsmail’den geldiği inancı Müslümanları bu kanıya yöneltmiştir. Bu inanç farklılığı, Müslümanlarla gerek Yahudiler gerekse Hıristiyanlar arasında tartışmaların çıkmasına neden olmuştur.  Bu tartışmaların ana nedeni, istisnasız bütün inanç sistemlerinde var olan kurbanlık olarak adananın, doğal olarak kutsallaşacağı ve bu kutsallığın soy izleyeceği temel düşüncesinde yatmaktadır. Bu olay için Kur’an’da kurban edilmeye niyetlenilenin kim olduğu belirtilmemesine karşın, halkımız arasında bu durum, Tevrat’ın değiştirildiği, gerçeğin saptırılmış olduğu biçiminde yorumlanmaktadır.
“Ve bu şeylerden sonra, vaki oldu ki, Allah İbrahim’i deneyip ona dedi: Ey İbrahim ve o: İşte ben, dedi. Ve dedi: Şimdi oğlunu, sevdiğin biricik oğlunu, İshak’ı, al ve Moriya diyarına git ve orada sana söyleyeceğim dağların birinin üzerinde onu yakılan kurban olarak takdim et. Ve İbrahim sabahlayın erken kalktı ve eşeğine palan vurdu ve kendisi ile beraber uşaklarından ikisini ve oğlu İshak’ı aldı ve yakılan kurban odunlarını yardı ve kalkıp Allah’ın kendisine söylemiş olduğu yere gitti. İbrahim üçüncü günde gözlerini kaldırıp uzaktan o yeri gördü. Ve İbrahim uşaklarına dedi: 
Siz burada eşekle beraber kalın ve ben çocukla beraber oraya gideceğim ve secde edip yanınıza döneriz. Ve İbrahim yakılan kurban odunlarını alıp oğlu İshak’a yükletti ve ateşi ve bıçağı kendi elinde taşıdı ve onların ikisi birlikte gittiler. Ve İshak babası İbrahim’e söyleyip dedi: Ey baba ve dedi: İşte ben, oğlum. Ve dedi: İşte ateş ve odun; fakat yakılan kurban için kuzu nerede? Ve İbrahim dedi: Oğlum,  yakılan kurban için kuzuyu Allah kendisi tedarik eder.  Ve onların ikisi birlikte gittiler. Ve Allah’ın kendisine demiş olduğu yere vardılar ve İbrahim orada bir mezbaha yaptı ve odunları dizdi ve oğlu İshak bağlayıp onu mezbaha üzerine, odunların üstüne koydu. Ve İbrahim elini uzattı ve oğlunu boğazlamak için bıçağı aldı. Ve RABBİN meleği göklerden ona çağırıp dedi: İbrahim, İbrahim ve: İşte ben, dedi. Ve dedi: Elini çocuğa uzatma ve ona bir şey yapma; çünkü şimdi bildim ki, sen Allah’tan korkuyorsun ve kendi biricik oğlunu benden esirgemedin. Ve İbrahim gözlerini kaldırıp gördü ve işte, arkasında bir koç çalılıkta boynuzlarından tutulmuştu ve İbrahim gidip koçu aldı ve oğlunun yerine onu yakılan kurban olarak takdim etti.” (Tevrat, Tekvin  22/1-13)  (Enginer,1997:97,98)
Bunlar dışında ince undan ve yağdan yapılmış, üzerine bol günlük konulmuş ekmek; fırında yapılmış ekmek; tavada pişmiş ekmek (ekmek takdimelerinin hiç biri mayalı ve ballı olmayacak, istisnasız hepsi tuzlu olacaktır); ince undan mayasız pideler; üzerine yağ sürülmüş ince undan mayasız yufkalar; turfandaların ekmek takdimesi olarak kavrulmuş başakta buğday; dökülen takdime olarak şarap; Mesih yağları, buhurlar sayılabilir.
Bu sıralamada da görüleceği gibi Tevrat’ta yer alan kurbanlıklar, kanlı ve kansız olarak iki ana grupta toplanmaktadır. Her hayvanın kurban ediliş amacı ve bu amaca bağlı olarak kurban ediliş biçimi farklılık göstermektedir. (Çıkış, Levililer ve Sayılar)
Tanrı, Sina dağında Musa’ya, İsrail oğullarından kâhin Harun  (Musa’nın kardeşi) ve onun oğullarını ebediyen kendisiyle kurbancı arasında aracı olarak tayin ettiğini, kendisine sunulan her tür kurbandan onların belirli yerleri pay olarak almalarını emreder. Musa’nın da katıldığı, aracı Harun’un bu emir doğrultusunda gerçekleştirdiği bir ayinle ilgili de çeşitli hayvanların kurban ediliş amacı ve biçimi çok açık bir biçimde anlatılmaktadır. (Tevrat, Levililer 6-11)  (DEVAM EDECEK)
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.