İş ahlakı ile ilgili olarak çeşitli  tanımlamalar yapılmaktadır. İş ahlakı dürüstlüktür. İş ahlakı sözünde durmaktır. İş ahlakı doğruya saygıdır. İş ahlakı hakça davranış ve yapılan haksızlıklara karşı çıkmaktır. Tüm bu olgular çerçevesinde düşünüldüğünde,iş ahlakında dürüstlük, güven, saygı, sevgi ve hakça davranma  olayları vardır. İş ahlakı, insanın bireysel ve toplumsal ilişkisinin nasıl yönlendirilmesi, iyi ve kötü davranışları belirleyecek ölçütlerin neler olması gereken değerler toplamıdır. Başka bir deyişle iş  ahlakı, ekonomi ve iş dünyasının sağladığı olanaklar doğrultusunda sağ duyulu seçim yapmada yol gösteren değerler bütünüdür. En öz anlamda “iş ahlakı”, “iş etiği” olarak tanımlanır. Ekonomide işletmeler, içinde bulundukları ekonomik, sosyal, kültürel, hukuki ve teknolojik çevreye uyum sağlayabildikleri ölçüde yaşamlarını devam ettirebilmektedirler. Sosyal sorumluluk, işletme tarafından toplumun üzerine yapılan olumlu etki derecesinin yüksekliği ile anlam kazanır. Başka bir deyişle sosyal sorumluluk;  işletmenin ekonomik işlevleriyle ilgili hissedar, çalışanlar, tüketiciler ve tüm toplum gibi taraftarların hiç birinin menfaatine zarar verilmeden yönetilmesi olayıdır.  Ekonomide sorumluluk,  toplumun yaşam kalitesine yönelik,  gelişmişlik düzeyini yükseltici yönde görev anlayışıdır. Ekonomide sorumluluklar,  işletmenin karar verme yetkisine sahip olanlar, yönetim kurulu üyeleri ve tepe yöneticilerinin kendi çıkarları yanında, bir bütün olarak toplumun yaşam kalitesinin yükseltilmesi ve korunmasına ilişkin işleri yapma zorunluluğu ile ilgilidir. Ekonomide sorumluluk birçok konuları bir bütün olarak ele alır. Burada genel olarak çevrenin korunması,  çalışma hayatının niteliğinin geliştirilmesi, değer belirlemesi, kaliteli gelişmiş ürünlerin sunulması, alanlarında uzman olan kapasiteli kişilerin yetiştirilmesi, yeni ve daha uygun teknolojilerin araştırılması, üretim ve tüketimi özendirmede kayıpların önlenmesi, hurda ve kullanılmış ürünlerin yeniden üretime sokulması, yatırımların toplumun gereksinimlerine yönlendirilmesi, uzun vadede topluma zarar verebilecek yatırımların terk edilmesi, eğitim ve geliştirme işlevlerinin özendirilmesi ve desteklenmesi  gibi olgulardır. İş ahlakı ve sosyal sorumluluk bir bütündür. Bu iki kavram birbirlerinin içinde yer alırlar. İş ahlakı ve sosyal sorumluluk, bir işletmenin ekonomik ve yasal koşullara, işletme içi ve çevresindeki kişi ve kurumların beklentilerine uygun bir çalışma yöntemi, stratejisi ve politikası yürütmesine ve insanları ve dolayısıyla toplumu memnun etmesine ilişkin olduğu anlaşılır. Ekonomide sosyal sorumluluk kavramının içinde, ahlak kavramına göre biraz daha fazla yasal düzenlemeler vardır. Ahlak kavramında ise, yasal zorunluluktan daha çok gönüllü sorumluluk vardır. Ancak ekonomide işletmenin varlığı ve sürekliliği, başka bir deyimle ömürlü olması, ahlaki değerlere özen göstermesi ile gerçeklik kazanır. Günümüz toplumsal yaşamında,  çevrenin ve doğanın korunması, iş görenin sağlığı, güvenliği ve geleceği kaygılı görmeme durumu gibi kavramlar önemlidir. Bu önemin doğal sonucu olarak da,  ahlak kavramı ve sosyal sorumluluk kavramı avantajlı durumu oluşturmaktadır. Bu nedenle de, geleceği yakalamanın ve gelecekte kendisine önemli yer oluşturabilmenin yolu, işletme yöneticilerinin, iş ahlakı ve sosyal sorumluluk konularının bütünlüğü üzerinde durmalarından geçer.  Yöneticiler, kendi işletmelerinin ekonomik sürekliliği için gerekli maddi değerler ile, yaşamın içindeki değerleri birleştirme olgusunu bilmeleridir. Bunun yanında da işletmelerinin uzun ömürlü olmasının gerçeği, sistem bütünlüğündeki yönetici uygulamalarının ahlaki değerler çerçevesinde olmasına özen göstermesi ve bunu bir zorunluluk olarak kabul etmesi gerekir.
 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.